Wat is een ECU

Een ECU heeft verschillende benamingen zoals Engine Control Unit, Electronic Control Unit, Regelapparaat, motormanagement en aansturingsunit. We beperken de beschrijving van de ECU enigzins tot hoofdlijnen want de moderne auto heeft inmiddels vaak een CANbus systeen (Controller Area Network) waarmee verschillende in de auto aanwezige computers digitaal met elkaar communiceren. Hierbij bestaat de ECU uit meerdere met elkaar verbonden computers.

Wat is de functie van een ECU

Bestond bij de oudere voertuigen de ECU uit een computer met microprocessoren die voornamelijk verantwoordelijk was voor het juist aansturen van het verbrandingsproces is de huidige ECU een complex netwerk van geintegreerde systemen die verantwoordelijk zijn voor nagenoeg alle processen in de auto van deurvergrendeling, ABS, onsteking, inspuiting tot het openen van het zonnedak.

Beperken we ons tot het ECU deel wat verantwoordelijk is voor de aansturing van het verbrandingsproces krijgt deze de benodigde informatie van een steeds groter aantal sensoren. Denk aan sensoren zoals:

  • BDP sensor (krukasstand)
  • Klopsensor(en) / pingelsensor (vroegtijdige ontsteking / pingelen)
  • Vacuümdruk inlaatspruitsuk
  • Lambdasensor(en) (hoeveelheid zuurstof in uitlaatgas)
  • Gasklepstand sensor
  • Gaspedaalstand sensor
  • Inlaatluchttemperatuur sensor
  • Motortemperatuur sensor

 

Het ECU vertaalt de ontvangen informatie naar aansturing van diverse actuatoren. De mate van aansturing komt uit in de ECU geprogrammeerde kenvelden die de sensorgegevsn vertalen naar aansturing van actuatoren zoals:

  • Injectoren
  • Brandstofpomp(en)
  • Ontstekimg
  • EGR klep
  • Turbodruk

 

 Uw ECU stuk??

U kunt er natuurlijk voor kiezen om een nieuwe ECU aan te schaffen, alleen de kosten hiervoor zijn vrijwel altijd erg duur. Een alternatief hiervoor is dat u uw ECU bij ons laat reviseren/repareren voor 10%-15% van de nieuwprijs. Klik hiernaast op uw automerk voor diagnostische informatie en prijsinformatie van uw product.